myfavoritethingsintheworld











{7 september 2011}   Boeken Boeken overal Boeken

Ik hou van boeken. Ik hou van het lezen van boeken. Ik hou van het kopen van boeken. Ik hou van boeken goedkoper kunnen kopen. En daarom hou ik zoveel van het Boekenfestijn. Daar kan je namelijk nieuwe boeken kopen voor een fractie van de nieuw prijs. En je kan er leuke (en vaak nutteloze) hebben-dingetjes kopen zoals stickers, postpapier, puzzels, nototitieboekjes, kaarten, stempels en ga zo maar door. Elke maand is ergens in België of Nederland een Boekenfestijn. En afgelopen weekend is het in Utrecht. Natuurlijk ben ik er geweest.

Al voor tien uur stond ik voor de deur met een kloppend hart. Welke boeken zouden er liggen? Zouden er stempels zijn? Zou ik mijn budget gaan overschrijden? Toen om klokslag tien uur de deuren opgingen holde ik als een kind in een speelgoedwinkel door de grote hal met een karretje achter me aan. Waar zou ik gaan beginnen? Bij de varia om leuke hebben-dingentjes te scoren? Of toch maar eerst naar de kunstboeken? Of literatuur en romans? De Engelse of de Nederlandse? Zoveel keus. Een aantal tafels vielen al snel af: koken (ik en koken? Geen geslaagde combinatie), flora en fauna (ben zo’n beetje allergisch voor alles wat groeit en bloeit), stripboeken (lees ik toch niet) en computer (veel te technische allemaal). Na even twijfelen waar ik zou gaan beginnen, liep maar ik gewoon naar de eerste de beste categorie die ik tegen kwam. En dat waren de tafels met boeken (en stickers) voor kinderen en jongvolwassenen. Al gauw kwam ik een boek tegen dat ik graag wilde hebben, maar altijd veelte duur vond: Mijn eerste stappen in de kunst. Een kunstboek voor kinderen. En dat voor maar €1,95! Dat kan ik als kunstliefhebber toch niet laten liggen?! Nadat ik alle kinder- en jeugdboeken had gezien, was het tijd voor mijn favoriete soort boeken: de kunstboeken! Tafels vol met de meeste prachtige boeken waar nog mooiere kunst instaat. Ik werd er gewoon hebberig van! Voor ik het wist had ik vijf boeken al weer in het karretje gegooid over Maria, Leonardo DaVinci, de Pre- Raphaelites, Tutankhamun en vermiste kunst. Omdat mijn karretje nog lang niet vol was, ging naar de Engelstalige romans. Ook daar vond ik weer een aantal boeken die ik gewoon moest hebben: twenty times a lady, home truths en The mephisto club. (De eerste twee zijn chicklit boeken en de laatst genoemde titel is een thriller van Tess Gerritsen) Bij de Nederlandse romans vond ik slechts één boek dat ik gewoon moest hebben: de diva en ik. Eenmaal alle boekentafels gezien te hebben, was het tijd om te slenteren langs de varia tafels. En dat was zeer succesvol! Ik heb diverse leuke boekenleggers, stickers en stempels gevonden.

Eenmaal alles gezien, dan volgt het meest vervelende moment: de kassa. Alles mag dan wel zo goedkoop zijn, maar heel veel goedkope dingen bij elkaar kunnen toch aardig oplopen. Ik durfde haast niet te kijken toen alles gescand was. Voorzichtig deed ik één oog open op te kijken wat de schade was. Ik kon niet geloven wat ik met dat ene oog zag. Snel deed ik mijn andere oog open. Ik had het toch echt goed gezien. Het bedrag viel mee! Het was veeeeeeeeeel minder dan ik verwacht had!!!! Benieuwd naar wat ik allemaal gekocht heb? Hier volgen de foto’s:

 



et cetera